مرتضایی: آسیا باید باور کند که در فوتسال قدرتی به‌نام افغانستان وجود دارد شناسایی خانواده شهید نسیم افغانی از طریق DNA توسط بنیاد شهید آخرین وضعیت آب و هوا در ولایت‌های افغانستان (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عیادت رئیسی از بیماران افغانستانی در بازدید از بیمارستان شهدای یافت‌آباد + عکس معاون وزارت خارجه آمریکا برای گفتگو درباره افغانستان به قطر و پاکستان سفر می‌کند تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و قرقیزستان انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ روز‌های فارسی فوتسال آسیا قرقیزستان حریف بعدی افغانستان در مقدماتی جام جهانی فوتسال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و عراق (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افغانستان با پیروزی در برابر عراق برای صعود به جام جهانی امیدوار ماند طالبان: سه کشور همسایه زمینه حضور داعش را در منطقه فراهم کرده‌اند پخش زنده بازی افغانستان و عراق انتخابی جام جهانی ۲۰۲۴ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال
سرخط خبرها

یادی از استاد محمدحسین سرآهنگ در سینما هویزه مشهد

  • کد خبر: ۱۷۳۶۲۹
  • ۲۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۴
یادی از استاد محمدحسین سرآهنگ در سینما هویزه مشهد
عصر روز گذشته جمعی از فرهنگیان ایران و افغانستان در مراسمی یاد استاد محمدحسین سرآهنگ خواننده و موسیقی دان افغانستانی را گرامی داشتند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جمعی از فرهنگ دوستان افغانستانی ساکن ایران با همکاری انجمن امیر خسرو بلخی و حوزه هنری مشهد دوشنبه نوزدهم تیرماه همزمان با یکصد و پنجاهمین سالگرد تولد استاد محمدحسین سرآهنگ مراسم بزرگداشتی در سینما هویزه مشهد برگزار کردند.

محمدحسین سرآهنگ؛ خواننده و موسیقی دان صاحب نام افغانستانی است که در موسیقی به سبک کلاسیک در زمان خودش بی‌مانند بود به «سرتاج موسیقی» شهرت داشت.

هنر جلابخش اشتراکات ایران و افغانستان است

یادی از استاد محمدحسین سراهنگ در سینما هویزه مشهد

مجید عسگری؛ مسئول حوزه هنری مشهد در این مراسم با اشاره به همبستگی دو کشور ایران و افغانستان گفت: اصلی‌ترین محور همکاری برای برادران افغانستانی و ایرانی هنر است. قطعا هنر است که این اشتراکات را بیش از گذشته جلا ببخشد.

وی افزود: ما در حوزه هنری پذیرای بسیاری از هنرمندانی افغانستانی و هم زبان خود هستیم که در رشته‌هایی مثل شعر، ادبیات، داستان، موسیقی، نمایش و سینما مشغول به فعالیت هستند.

عسگری با تاکید بر اهمیت همکاری هنری بین مهاجرین افغانستانی و ایرانی افزود: سرآمد این هنرمندان جناب آقای محمد کاظم کاظمی است و من به عنوان کسی که از جوانی شعر را شناختم با اشعار همین استاد عزیز بود.

 استاد سرآهنگ نقش زیادی در معرفی بیدل داشته است

یادی از استاد محمدحسین سراهنگ در سینما هویزه مشهد

محمدکاظم کاظمی؛ شاعر و بیدل شناس افغانستانی نیز در این مراسم گفت: استاد سرآهنگ در عرصه موسیقی فرد شاخصی بود و در انتخاب شعر استاد. او شعر شناس بود و شاعر بود.

او در ادامه افزود: استاد سرآهنگ شعرهای بسیار زیبا از شاعران قدیمی و معاصر ما می‌خواندند. ایشان در انتخاب شعر خیلی توانمند بودند.

کاظمی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ترانه های استاد سرآهنگ شعرهایی است که از آثار بیدل را خواندند ادامه داد: آنقدر که استاد سرآهنگ شعر بیدل را خوانده‌اند هیچکس از هنرمندان عرصه موسیقی اشعار بیدل را نخوانده است و می‌توان گفت که استاد سرآهنگ نقش زیادی در معرفی بیدل داشته است.

موسیقی اصیل خراسان همیشه یک اندوه در خود دارد

یادی از استاد محمدحسین سراهنگ در سینما هویزه مشهد

در ادامه این مراسم ابوطالب مظفری شاعر و نویسنده اهل افغانستان با اشاره به رباعی از ابولقاسم ابولحیل: سرتا سر دشت خاوران سنگی نیست، که از خون دل و دیده بر او رنگی نیست افزود: این رباعی سرنوشت خراسان بزرگ را در طول تاریخ نشان می‌دهد.

وی افزود: خراسان به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه‌اش در طول تاریخ محل کشته‌ها؛ اندوه و رنج‌های بسیاری بوده است. اگر تاریخ خونبار خراسان را مطالعه کنید، متوجه می‌شوید که هیچ وقت خالی از مصیبت نبوده است.

این پژوهشگر افغانستانی تاکید کرد: تاریخ خونبار خراسان به شعر و موسیقی هم سر ریز شده است. زیرا حجم شعرهای غمگین ما بیشتر از شعرهای شاد ما است و در موسیقی همچنین است. موسیقی اصیل خراسان همیشه یک اندوه در خود دارد.

وی با اشاره به اهمیت موسیقی افزود: چرا ما نسبت به دیگر کشور ها به موسیقی نیازمندیم، زیرا ما بیش از دیگر ملت‌ها به اندوه گرفتاریم ما بیشتر از دیگر کشورها به شادی و به موسیقی نیازمندیم.

در ادامه این مراسم صفدر توکلی از نوازندگان چیره دست سه تار نیز شعری در باب هجران وطن خواند.

در پایان این مراسم نیز بعد از اجرای طبله نوازی گروه موسیقی امیر خسرو بلخی از تعدادی از هنرمندان مهاجر در عرصه موسیقی سنتی افغانستان تقدیر شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->